Kanban

Kanban kommer från det japanska ordet för signalkort, systemet kommer från Toyotas bilfabriker där ett kort skickades tillsammans med en vara direkt från tillverkningsfabriken. När varan sedan använts på bilfabriken så skickas kortet tillbaka till tillverkningsfabriken för att meddela om att en ny produkt behövs. Därav byggs inget lager upp och varorna tillverkas bara när de behövs. Detta brukar kallas Pull metoden..

Klicka på bilden för att förstora.

I Kanban kan man använda sig av många av de metoder vi är vana vid att se i t.ex. scrum. Man kan fortfarande ha en scrummaster och produktägare, men däremot så jobbar man inte i iterationer. Utan istället så har man ett bestämt antal saker varje team får jobba med samtidigt. Detta system används med en kanban tavla där hela processen syns och nästa steg är alltid tydligt. Dagliga scrummöten ska fortfarande hållas men kallas i kanban synkroniseringsmöten. De har samma princip som ett scrummöte men istället för att fokusera på vad varje enskild person har gjort och kommer att göra så ser man på Kanban-tavlan och på vad som händer där. Reflektionsmöten hålls fortfarande för att se vad som behöver ändras och vad mer som kan läggas till. Men man behöver inte uppskatta hur lång tid som kommer läggas ner på varje uppgift.

Kanban fungerar därför väldigt bra för grupper som antingen har svårt för att uppskatta tid pågrund av för många osäkra faktorer, eller som ofta ändrar sin prioritering i arbete. Under de omständigheterna så fungerar inte sprintar som de är tänkta att göra och därför blir kanban ett bättre alternativ.

Kanbans största nackdel är i vissa fall dess största fördel: tidsestimering. Då tidsestimering kan komma ivägen för effektivt arbete i början av ett projekt när tid läggs på att uppskatta arbete istället för att arbeta. Detta löser kanban med att ha tidsestimering som ett valfritt alternativ. Detta kan ju dock leda till problem senare i projekt när man kanske inte har en klar bild över hur lång tid det är kvar innan projektet är klart.

Några vanliga fördelar med kanban:

  • Flaskhalsar blir snabbt tydliga under tiden man arbetar vilket leder till att folk sammarbetar för att optimera hela kedjan istället för att bara arbeta på sin del.
  • Kanban ger en lättare övergång från klassisk vattenfalls model till den agila metoden. Därav lättare för företag som tidigare varit skeptiska till att prova agila metoder.
  • Ger ett sätt att prova agila metoder utan att använda sig av tidsbestämda iterationer såsom scrum sprints. Användbart i situationer där sprintar inte fungerar som till exempel verksamheter och support teams med en hög grads osäkehet och variabler.
  • Har en tendens att spridas igenom organisationen till andra avdelningar, därav ökar det visibiliteten i företaget och allt som händer syns klart och tydligt.

Källor:
http://agileproductdesign.com/blog/2009/kanban_over_simplified.html

http://www.crisp.se/kanban

Kanban & Scrum, making the most of both. Av Henrik Kniberg och Mattias Skarin Crisp

Prioritera, fokusera, leverera. Av Tomas Björkholm och Hans Brattberg


Lämna en kommentar