LEAN

Lean
Dessa principer är hämtade från Toyotas 14 principer där Tom och Mary Poppendieck har plockat ut de 7 de ansåg vara viktigast för mjukvarutveckling.
Principerna är:
1. Ta bort ojämnheter, överbelastning och slöseri
2. Satsa på kvalitet
3. Fokusera på lärandet
4. Vänta så länge som möjligt med beslut
5. Respektera andras arbete och kunnande
6. Leverera snabbt
7. Optimera på helheten
Lean bygger i grunden på att de rätta principerna och värderingarna leder till den bästa processen som sen leder till den bästa produkten. Ett av de första stegen för att förbättra sin process är att eliminera alla flaskhalsar för att på så vis få ett jämnt flöde och därmed få så kort ledtid som möjligt. Alltså så kort tid från att produkt är beställd tills kunden kan ha den färdig.
Inom Lean finns det många små verktyg som hjälper till att optimera en arbetsplats.
Några exempel på dessa är:
The-five-why: När något har blivit fel så är idéen att man ska fråga sig själv ”varför?” fem gånger.
På så vis så ska man kunna komma till botten med problemet och man kan istället lösa grundproblemet istället för en snabbfix.
Kaizen:Kaizen är ett japanskt ord för att söka ständig förbättring och synliggöra problem. Detta tankesätt hjälper användaren att alltid söka förbättring även på saker som till en början verkar fungera men kanske kan fungera bättre.

Stop-the-line-culture: Om ett fel upptäcks så ska detta genast åtgärdas. Produktionen måste stoppas och får ej upptas till allt är fixat. Inte tillåta några brister i kvalitet säkerställer att slut-kunden kommer att bli så nöjd som möjligt.

Just-in-time: För att ha så mycket kunskap som möjligt inför ett beslut så ska man enligt lean principerna vänta med beslut intill sista sekund. Gör man detta kan man leverera produkten till kunden när den är värd som mest och därmed göra största möjliga vinst.

Lämna en kommentar